Moja wiedza o wilkach:
Wilk w kulturze:
Wilk w kulturze:
Świat:
Z historycznego punktu widzenia wizerunek wilka w Europie i na świecie w
mitach i podaniach kształtował się od pozytywnego do bardzo
negatywnego. W Chinach i Mongolii znano niebiańskiego wilka, który u
Mongołów uchodził za przodka Dżyngis Chana, u Chińczyków za strażnika
niebiańskiego pałacu. W mitach nordyckich olbrzymi wilk Fenrir, okrutny i
bezwzględny, był postrachem bogów. U starożytnych Germanów i
mieszkańców Skandynawii, diabeł lub esencja zła były przedstawiane w
postaci wielkiego wilka z otwartą paszczą.
Wilk i wilkołak zostali zaakcentowani w demonologii i katolickiej teologii dotyczącej opętania. Wilk stał się symbolem wszelkich negatywnych cech, takich jak chciwość, rozpusta i przebiegłość. W przypowieściach i baśniach wilk utożsamiał zło. Do dzisiejszych czasów przetrwały bajki o Czerwonym Kapturku, Trzech małych świnkach, ich przesłanie miało ogromny wpływ na postrzeganie wilków przez wiele pokoleń.
Ale na przykład w starożytnym rzymskim micie o Remusie i Romulusie to Wilczyca Kapitolińska jest bohaterką ratującą życie bezbronnych braci, uosabia opiekuńczą lojalną matkę, wizerunek wilka jest tu zatem jak najbardziej pozytywny. W Japonii wilka nazwano ookami i był czczony przez ludzi prawie do końca XIX wieku. Również w wielu podaniach Indian Ameryki Północnej wilk jest uosobieniem odwagi, siły, lojalności i inteligencji, a więc wartościowych cech wojownika. Wierzono, że noszenie skóry wilka pozwoli na zjednoczenie obu istot i przeniesienie mocy zwierzęcia na wojownika. Indianie uważali, iż wilki są mistrzami w walce i podchodach. Rdzenni Amerykanie traktowali wilki jako zwierzęta totemiczne, obdarzone niezwykłą mocą.
Wilk i wilkołak zostali zaakcentowani w demonologii i katolickiej teologii dotyczącej opętania. Wilk stał się symbolem wszelkich negatywnych cech, takich jak chciwość, rozpusta i przebiegłość. W przypowieściach i baśniach wilk utożsamiał zło. Do dzisiejszych czasów przetrwały bajki o Czerwonym Kapturku, Trzech małych świnkach, ich przesłanie miało ogromny wpływ na postrzeganie wilków przez wiele pokoleń.
Ale na przykład w starożytnym rzymskim micie o Remusie i Romulusie to Wilczyca Kapitolińska jest bohaterką ratującą życie bezbronnych braci, uosabia opiekuńczą lojalną matkę, wizerunek wilka jest tu zatem jak najbardziej pozytywny. W Japonii wilka nazwano ookami i był czczony przez ludzi prawie do końca XIX wieku. Również w wielu podaniach Indian Ameryki Północnej wilk jest uosobieniem odwagi, siły, lojalności i inteligencji, a więc wartościowych cech wojownika. Wierzono, że noszenie skóry wilka pozwoli na zjednoczenie obu istot i przeniesienie mocy zwierzęcia na wojownika. Indianie uważali, iż wilki są mistrzami w walce i podchodach. Rdzenni Amerykanie traktowali wilki jako zwierzęta totemiczne, obdarzone niezwykłą mocą.
Polska:
W naszym języku obraz wilka zachował się w języku bajek, mitów, przysłów i powiedzeń.
W większości z nich wilk kojarzy się z przebiegłym, krwiożerczym i
dzikim stworzeniem, którego celem jest niszczenie dobra i niewinności
(„Czerwony kapturek”, „Trzy świnki”, podania o wilkołakach, „Wilk w
owczej skórze”, „Patrzyć wilkiem”, „Człowiek człowiekowi wilkiem”, „kto z
wilkami żyje, z wilkami wyje”, „nie wywołuj wilka z lasu”, „wilcze
prawo”, „wilcza jagoda”, „wilczy bilet” czy „wilczy dół”).
Przysłowia o wilkach:
- I wilk syty i owca cała.
- Natura ciągnie wilka do lasu.
- Nosił wilk razy kilka, ponieśli i wilka.
- Kto przebywa z wilkami, nauczy się wyć. (angielskie)
- Lepsze jest ukąszenie jednego wilka niż dziesięciu psów. (tureckie)
- Nie dawaj wilkowi paść owiec i nie noś ognia w podołku. (tuwińskie)
- Nie strasz wilka owczą skórą. (gagauskie)
- Rozszarpią tego wilki, kto się owcą stanie. (niemieckie)
- Stary wilk jest igraszką dla psów. (gruzińskie)
- Wilk lubi mglistą pogodę. (osmańskie)
- Wilk to rzecz zgubna dla stajni. (łacińskie)
- Wilk zmienia sierść, ale nie zmienia natury. (armeńskie)
- Wilk żałuje tego, co zostawił, pasterz- tego, co wilk porwał. (armeńskie)
Książki i filmy o wilkach:
Książki
- Michael Blake - „Tańczący z wilkami”
- James Oliver Curwood - „Bari, syn Szarej Wilczycy", "Szara Wilczyca”
- Herman Hesse - „Wilk stepowy”
- Rudyard Kipling - „Księga dżungli”
- Jack London - „Biały Kieł", "Zew krwi”
- Farley Mowat - ”Nie taki straszny wilk”
- Michelle Paver - „Wilczy brat”
- Clarissa Pinkola Estés - ”Biegnąca z wilkami”
Filmy:
To wszystko na temat"wilk w kulturze"
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz